Blog Ini Masih Diselenggara oleh Rozaliah Mokhtar

Wednesday, December 15, 2010

Cinta Yang Tak Berbalas


Perasaan kecewa adalah bahagian dari gharizatul baqa'(naluri mempertahankan diri) yang Allah ciptakan pada manusia. Dengan adanya perasaan kecewa ini menunjukkan manusia memiliki aneka emosi jiwa. Ia dapat bergembira tapi juga boleh kecewa.Emosi negatif, seperti perasaan kecewa akibat tertolak, bukannya tanpa hikmah. Kesedihan akan memperhalus perasaan manusia, bahkan akan meningkatkan kepekaannya pada sesama mereka. Bila dikelola dengan baik maka akan semakin matanglah emosi yang terbentuk. Tidak meledak-ledak lalu lenyap seketika. Ia akan siap untuk kesempatan berikutnya; kecewa ataupun bergembira. Jadi mengapa tidak bersyukur manakala kita ternyata boleh kecewa? Kerana bererti kita adalah manusia seutuhnya.

Adakalanya cinta itu menyakitkan namun yang menyakitkan itu akan membuat diri kita lebih menghargai erti sebuah cinta.Cinta itu terlalu kuat dan terlalu indah. Cinta itulah satu-satunya perasaan yang lebih kuat daripada derita akibat kehilangan.Bila hati kecewa kerana cinta,ketika itu remuk rasanya namun apabila kita bersandar padaNya,pasti DIA akan membuka jalan yang tak kita sangka-sangka.DIA tahu apa yang terbaik untuk kita...Kekecewaan bukannya tanda berakhirnya segala cita-cita tetapi ia boleh menjadi satu permulaan untuk membina sebuah jalan kebahagiaan.Setiap apa yang dilalui dalam hidup ini adalah pelajaran,maka di sini kita mempelajari bahawa dalam hidup ini kita tidak dapat lari daripada masalah dan kehilangan sesuatu yang kita sayangi.Kebahagiaan bukanlah seni membangun kehidupan yang bebas dari masalah. Kebahagiaan adalah seni untuk merespons dengan baik ketika masalah menghampiri kita. 

Akhir kata,cinta itu adalah sesuatu yang amat perlu dihargai.Cinta bukannya permainan tetapi satu perasaan yang abstrak di mana terdapat kekuatan yang mampu membina sebuah madrasah kasih sayang dalam kehidupan ini.Orang bijak dan budiman sejak zaman ke zaman pernah mengatakan bahawa cinta adalah sendi segenap keutamaan di dunia ini.Kalau tiada cinta, nescaya nilai kemanusiaan akan hancur.


Meskipun andai cinta ini tidak berbalas,cinta itu tetap akan dihargai hingga ke akhir hayat,meskipun esok dunia ini akan ditinggalkan cinta tetap menjadi keutamaan dalam hidup ini.Cinta mampu menjadikan seseorang insan itu daripada pesimis berubah kepada optimis.Hargailah cinta jika ia hadir dalam hidup dan jangan lukakannya walau sebesar lubang jarum.Dan seandainya kekecewaan tentang cinta yang tak terbalas itu menyelubungi diri,Ibnu Atha'illah dalam Tajul Arus memberi penawarnya dengan berkata,"Andainya kamu menyintai manusia belum tentu cintamu terbalas,tetapi andainya kamu menyintai Allah pasti cintamu akan berbalas,".Dan secebis kata indah dari hembusan angin lalu yang bertiup pilu bagi mengubati hati yang kecewa kerana cintanya tidak berbalas,terimalah kata-kata ini, "Cinta Allah kepada hamba-Nya jauh lebih agung daripada cinta sesama insan.Saat Allah mencintai seseorang, tempat pertama menerima sentuhan cinta itu ialah hati mereka. Di situlah Allah lenyapkan segala rasa putus asa dan kesedihan yang dialami oleh hambaNya."WaLlahua'lam



0 comments:

Post a Comment

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | coupon codes